Design en Kunstenaar
Antonetta Eilers, kunstenaar uit Utrecht.
Stiekem ben ik altijd een kunstenaar geweest, als kind al. Maar het leven had eerst iets anders voor me in petto. Ik ben begonnen als grafisch vormgever in vaste dienst. Naast die baan maakte ik als autodidact schilderijen. In 1996 vroeg Bertram Terpstra van interieurzaak Designa (bekend van het tv-programma ‘Van Woonvilla naar Droomvilla’) of ik schilderijen voor hem wilde maken. Dat opende mooie deuren naar andere opdrachten en een groot aantal exposities.
Zelfstandig kunstenaar en vormgever
Na jaren nam ik in 1999 uiteindelijk het besluit om mijn eigen bedrijf op te richten, met het idee voor de ene helft kunstenaar te zijn en de andere helft op te vullen met vormgeefwerk. Dat liep anders, want al snel kwam de nadruk toch weer op vormgeefopdrachten te liggen. Ook gaf ik les in Photoshop, InDesign en Digital Publishing. Hoe leuk ik dat ook vond, mijn hart lag toch meer bij het maken van kunst.
In 2015 belandde mijn dochter Anemoon, die 3 maanden te vroeg geboren is en o.a. autisme heeft, in een rolstoel door een chronische pijnaandoening. Ze was toen 15 jaar en kreeg vrijstelling van de leerplicht. Dat zette mijn leven op zijn kop en ik richtte me vanaf toen meer op haar begeleiding. Voor het maken van kunst was geen ruimte meer en ik nam steeds minder vormgeef-klussen aan. Het was een pittige tijd, vooral voor Anemoon.
Eigen kunstatelier Utrecht
Nu gaat het beter met Anemoon, ze gebruikt haar pijn en beperkingen nu in haar kunst.
Samen kregen we het keramiekvirus te pakken. In de corona lockdown werd mijn studio/atelier ons keramiekatelier. Samen gaan we naar workshops om zo meer technieken te leren.
Anemoon help ik met het uitvoeren van haar ideeën. Van begeleider ben ik nu assistent van Anemoon geworden.
Residentie in Florida
Dank zij een subsidie van het PrinsBernhard Cultuur Fonds kon Anemoon in de wintermaanden naar West Palm Beach in Florida om daar bij het Armory Art Center te werken en te leren. Door samen te werken en te leren van internationaal bekende kunstenaars en ondersteuning van vele gespecialiseerde vakmensen konden zowel Anemoon als ik grote stappen zetten in het werken met o.a. Porselein, Raku technieken en wax carving en edelsmeden.
Experimenteren
Ik ben iemand die houdt van experimenteren en zich wil blijven ontwikkelen in het kunstenaarsvak. Dat betekent dat ik werk met verschillende verftechnieken zoals aquarel, acryl en olieverf, maar ook met pigmenten en giethars op plexiglas. Elke keer ontdek ik weer nieuwe mogelijkheden.
Portret op koperplaat
Één van die experimenten leidde tot portretten op koperplaat. Een techniek die ik zelf heb ontwikkeld. Ik werk hierbij met spraypaint en gebruik chemicaliën, waardoor de platen een bijzondere patina, oftewel oxidelaag/edelroestlaag, krijgen. De schilderijen patineer ik in verschillende lagen. Resultaat: een modern portret met een spannende onvoorspelbaarheid en gelaagdheid.
Keramiek
het keramieken heb ik ontdekt door Anemoon. Gebruiksvoorwerpen zoals vazen, bekers, schaaltjes (allen handgevormd) maak ik om glazuurcombinaties uit te proberen. Ik hou vooral van gelaagdheid in de objecten. Door eerst met diverse engobe technieken te werken en daarna met oxides en glazuren ontstaan verrassingen en gelaagdheid. Dat vind ik interessant en mooi.
Keramiek en met name porselein leent zich bij uitstek om te combineren met edelsmeden, dus dat is waar ik me op dit moment op richt.
Koperplaat
De vele gezichten van de mens vormen het uitgangspunt van deze reeks moderne portretschilderijen. Niet de mens op zijn mooist, maar juist die melancholische, trotse of priemende blik. Door in verschillende lagen te patineren krijgt de degene van wie je een portretschilderij laat maken een versterkte en vergrote expressie.
Plexiglas
Deze portetten schilder ik op transparant plexiglas, waarbij ik werk met acrylverf, poederpigmenten, giethars en glas. De platen zijn 80 cm bij 80 cm groot en vaak 2-zijdig beschilderd. Je krijgt hierdoor twee voorkanten. Het effect is bijzonder: het ziet eruit als beschilderd glas.
Keramiek
In mijn hoofd vormt het idee, dan weet ik vaak al hoe het afgewerkt wordt en welke glazuren gebruikt gaan worden. Ik hou vooral van gelaagdheid in de objecten. Door eerst met diverse engobe technieken te werken en daarna met oxides en glazuren ontstaan verrassingen en gelaagdheid. Dat vind ik interessant en mooi.
Wil je het atelier bezoeken, neem dan contact op.